T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ERZURUM / HORASAN - Şehit Uğur Gülmez Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Mobilya Ve İç Dekorasyon


Ahşap Teknolojisi işlevsel değerleri ile mekânların kullanışlığını, estetik değeriyle de yaşadığımız ve çalıştığımız mekânların sıcak, sevimli ve renkli bir ortam hâline gelmesini sağlar. Bu alan sanatı ve tekniği birleştirerek ürünü ortaya çıkarır. Alanda ahşap ve ahşap ürünleriyle birlikte boya, vernik, renk, cam, plastik, çelik ve metal gibi gereçler de kullanılmaktadır. Ahşap tekne imalatıyla da çok geniş bir alana hitap eder. Türkiye'de bu sektör hızla gelişmekte ve büyümektedir. Ülkemizde küçük ve orta ölçekli işletmeler giderek şirketleşmekte ve bu alanda ciddi miktarda elemana ihtiyaç duyulmaktadır. Sektör ülkemizde çoğu geleneksel yöntemlerle çalışan atölye tipi küçük ölçekli işletmelerin ağırlıkta olduğu bir görünümdedir. Son yıllarda büyük ölçekli işletmelerin sayısı artmıştır. Ahşap Teknolojisi sektörün pazarının yoğunlaştığı belirli bölgeler civarında toplanmıştır. Önemli üretim bölgelerinin toplam üretimdeki payları sırasıyla;  Ankara %30, İstanbul %18, İzmir %9, Adana %9, Bursa %6, Eskişehir %4 ve Kayseri %5'tir.

Yaşam alanlarının hızla gelişmesinde, iş yerlerinin rekabet edebilmesinde Ahşap Teknolojisi alanının önemli yeri vardır. Üç tarafı denizlerle çevrili ülkemizin turizm, balıkçılık ve taşımacılık alanlarında giderek artan ihtiyaçlarını karşılamada ahşap tekne yapımı önemli katkılar sağlamaktadır. Bu alanın sağladığı istihdam olanakları, mevcut ve potansiyel olarak sahip olduğu katma değer yaratma gücüyle, ülkemizin önemli faaliyet sektörlerinden biridir. Bu sektörün üretim aşamasında ihtiyaç duyduğu nitelikli ara teknik elemanı hizmet, estetik ve kaliteye uygun olarak yetiştirme amaçlı, yüksek öğretime hazırlayan bir programdır.

ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER

- Mobilya İmalatı
- Ahşap Doğrama İmalatı
- Ahşap Üst Yüzey İşlemleri
- Mobilya Döşeme İmalatı
- Ahşap Süsleme
- Ahşap İskelet İmalatı
- Ahşap Tekne İmalatı

MOBİLYA İMALATÇISI

TANIMI

Hazır veya sipariş alarak iş resmini tasarlayan, çizen ve ölçülendiren, iş
organizasyonunu yapan, iş güvenliği önlemlerini alan, malzemeyi seçen, şablon
kalıpnumune hazırlayan, makinelerde ağaç ve ağaç ürünlerini işleyerek sabit ve
hareketli mobilya yapan, kontrol eden ve meslekî eğitime ilişkin faaliyetleri
sürdüren nitelikli kişidir.

GÖREVLERİ

- Sipariş almak.
- İş organizasyonu yapmak.
- İş resmini çizmek ve ölçülendirmek.
- İş güvenliği ve işçi sağlığı önlemlerini almak.
- Malzeme listesini hazırlamak ve temin etmek.
- Şablon ve kalıp yapmak
- Numune yapmak.
- Makineleri hazırlamak.
- Kereste kesmek ve kurutmak .
- Kereste işlemek.
- Yonga levha-mdf-Arkalık malzemesini kesmek.
- Kaplamayı hazırlamak ve pres yapmak.
- İş parçalarını işlemek.
- Montaj.
- Kalite kontrol yapmak.
- Depolama ve teslimat yapmak.
- Mesleki eğitime ilişkin faaliyetlere katılmak.


AHŞAP DOĞRAMA İMALATÇISI

TANIMI

Sipariş alarak iş resmini tasarlayan, çizen ve ölçülendiren, iş organizasyonu
yapan, iş güvenliği önlemlerini alan, malzemeyi seçen, şablon-kalıp-numune
hazırlayan, makinelerde ağaç ve ağaç ürünlerini işleyen, kapı pencere imalatı ve
montajı yapan, kontrol eden ve
meslekî eğitimle ilişkili faaliyetleri sürdüren nitelikli kişidir


AHŞAP ÜST YÜZEY İŞLEMCİSİ

TANIMI

Sipariş alan, iş organizasyonunu yapan, iş güvenliği önlemlerini alan, malzemeyi
seçen, boya ve vernik araç, gereç ve makinelerini kullanan, boya ve vernik atan,
kontrol eden ve mesleki eğitime ilişkin faaliyetleri sürdüren nitelikli kişidir

GÖREVLERİ

- Sipariş almak.
- İş organizasyonu yapmak.
- İş güvenliği ve işçi sağlığı önlemlerini almak.
- Malzeme listesini hazırlamak ve temin etmek.
- Numune boyama yapmak.
- Makineleri hazırlamak.
- Renk uygulaması yapmak.
- Dolgu verniği atmak.
- Son kat uygulaması yapmak .
- Kalite kontrol yapmak.
- Depolama ve teslimat yapmak.
- Mesleki eğitime ilişkin faaliyetlere katılmak.


MOBİLYA DÖŞEME İMALATÇISI


TANIMI

Hazır veya sipariş alarak iş resmini tasarlayan, çizen ve ölçülendiren, iş
organizasyonunu yapan, iş güvenliği önlemlerini alan, malzemeyi seçen, şablon
kalıpnumune hazırlayan, döşeme araç, gereç ve makinelerini kullanan, elde ve
makinede döşeme malzemelerini kullanarak kanepe, koltuk ve sandalye
döşeyen, kontrol eden ve meslekî eğitime ilişkin faaliyetleri sürdüren nitelikli kişidir.

GÖREVLERİ

- Sipariş almak.
- İş organizasyonu yapmak.
- İş resmini çizmek ve ölçülendirmek.
- İş güvenliği ve işçi sağlığı önlemlerini almak.
- Malzeme listesini hazırlamak ve temin etmek.
- Şablon ve kalıp yapmak.
- Numune yapmak.
- Makineleri hazırlamak.
- Döşeme zeminini hazırlamak .
- Döşeme dolgu gerecini koymak.
- Döşeme yüz gerecini takmak.
- Montaj.
- Kalite kontrol yapmak.
- Depolama ve teslimat yapmak.
- Mesleki eğitime ilişkin faaliyetleri yürütmek..

AHŞAP SÜSLEMECİSİ

TANIMI

Sipariş alarak iş resmini tasarlayan, çizen ve ölçülendiren, iş organizasyonunu
yapan, iş güvenliği önlemlerini alan, malzemeyi seçen, şablon-kalıp-numune
hazırlayan, makinelerde ağacı işleyerek ayak, kulp, sütun, aplik çıta ve süsleme
parçaları tornalayan, makinelerde ve elde ağaç ve ağaç ürünlerini oyarak
şekillendiren, değişik türde kaplamalarla kakma ve marketri işlemleri yapan,
kontrol eden ve mesleki eğitime ilişkin faaliyetleri sürdüren nitelikli kişidir.


GÖREVLERİ

- Sipariş almak.
- İş organizasyonu yapmak.
- İş resmini çizmek ve ölçülendirmek.
- İş güvenliği ve işçi sağlığı önlemlerini almak.
- Malzeme listesini hazırlamak ve temin etmek.
- Şablon ve kalıp yapmak.
- Numune yapmak.
- Makineleri hazırlamak.
- Kaplama hazırlamak.
- Ahşap parçayı tornalamak.
- Yüzeyi oyarak şekillendirmek
- Değişik türde kaplamaları şekillendirmek.
- Kalite kontrol yapmak .
- Depolama ve teslimat yapmak.
- Mesleki eğitime ilişkin faaliyetleri katılmak.

AHŞAP İSKELET İMALATÇISI

TANIMI

Hazır veya sipariş alarak iş resmini tasarlayan, çizen ve ölçülendiren, iş
organizasyonunu yapan, iş güvenliği önlemlerini alan, malzemeyi seçen, şablon
kalıpnumune hazırlayan, makinelerde ağaç ve ağaç ürünlerini işleyerek sandalye,
kanepe ve
koltuk iskeleti yapan, kontrol eden ve meslekî eğitime ilişkin faaliyetleri
sürdüren nitelikli kişidir.

GÖREVLERİ

-Sipariş almak.
- İş organizasyonu yapmak.
- İş resmini çizmek ve ölçülendirmek.
- İş güvenliği ve işçi sağlığı önlemlerini almak.
- Malzeme listesini hazırlamak ve temin etmek.
- Şablon ve kalıp yapmak.
- Numune yapmak.
- Makineleri hazırlamak.
- Kereste kesmek ve kurutmak .
- Kereste işlemek.
- Arkalık malzemesini hazırlamak.
- İş parçalarını işlemek.
- Montaj .
- Kalite kontrol yapmak.
- Depolama ve teslimat yapmak.
- Mesleki eğitime ilişkin faaliyetleri katılmak.

AHŞAP TEKNE İMALATÇISI

TANIMI

Alınan siparişi projeye göre; iş organizasyonunu yapan, iş güvenliği önlemlerini
alan, malzemeyi seçen, şablon-kalıp hazırlayan, makinelerde ağaç ve ağaç
ürünlerini işleyerek ahşap yat ve tekne yapan, kontrol eden ve meslekî eğitime
ilişkin faaliyetleri sürdüren nitelikli kişidir.

GÖREVLERİ

- İş organizasyonu yapmak.
- Omurgayı hazırlamak.
- Baş ve kıç bodoslama yapmak.
- Posta imalatı yapmak.
- Posta montajı yapmak.
- Formalama yapmak.
- Kemere yapmak.
- Güverte kaplamak.
- Kaplama öncesi işleri yapmak.
- Dış kaplama yapmak .
- Donanımların imalatını yapmak.
- Donanımların montajını yapmak.
- Kalite kontrolünü yapmak.
- Mesleki eğitime ilişkin faaliyetleri katılmak


MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER

- Görme ve işitme duyu organlarının işlevlerini tam olarak yerine getirir durumda
olması,
- Göz ve ellerini eş güdümlü kullanabilmesi,
- Uzun süre ayakta duracak ve ?ziksel güç sarf edecek kadar bedence sağlam
olması,
- Ruhsal olarak sağlıklı olması,
- Tasarlayabilen ve estetik görüşlü olması,
- Dikkatli ve titiz olması,
- Mesleki eğitim almış kimselerin olması


ÇALLIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Bu mesleklerdeki elemanlar fabrikalarda, atölyelerde ve tersanelerde çalışırlar.
Üretimi çalışanlarla iş birliği içerisinde yürütürler. Yat, tekne ile hareketli ve
sabit mobilyaları tasarlayarak imal eder ve ürettiklerinden mutluluk duyabilirler.
Ağacın kokusunu, rengini, desenini ve sıcaklığını sevebilirler. Üst yüzey
işlemciliği mesleğindeki bazı gereçleri kullanırken gerekli koruyucuların
kullanılmaması hâlinde meslek hastalığı riski olabilir.


İŞ BULMA İMKANLARI

Ahşap Teknolojisi alanından mezun olan kişi kamuya ve özel sektöre ait fabrika,
atölye ve tersanelerde çalışabilirler. Kendi iş yerlerini açabilirler.


EĞİTİM VE KARİYER İMKANLARI

Meslek liselerinde Ahşap Teknolojisi alanı altında; Mobilya İmalatı, Ahşap
Doğrama, Üst Yüzey İşleme, Mobilya Döşeme, Ahşap Süsleme, Ahşap İskelet
İmalatı ve Ahşap Tekne İmalatı alt meslek konularında eğitim verilmektedir. Ön
lisans düzeyinde; meslek eğitimi, üniversitelere bağlı meslek yüksek okullarının
Ahşap Teknolojisi bölümlerinde verilmektedir.
Meslek liselerinin sınavsız geçiş için belirlenen bölümleri dışındaki bölümlerden
ya da liselerden mezun olanlar/olacaklar ise ÖSYM Başkanlığınca yapılan
Öğrenci Seçme Sınavına (ÖSS) girmeleri, yeterli puanı almaları koşulu ile
sınavsız yerleştirme sonunda
kontenjan kalırsa ek yerleştirme ile açık olan programlara istedikleri taktirde
ÖSS puanlarına göre yerleştirilebileceklerdir. Eğitim süresi 2 yıldır. Eğitimini
başarı ile tamamlayanlara Ahşap Teknolojisi Ön Lisans Diploması ve
tekniker unvanı verilir. Ön lisans programını başarı ile bitirenler ÖSYM
tarafından yapılan dikey geçiş sınavında (DGS) başarılı oldukları takdirde; lisans
programlarına dikey geçiş yapabilirler. Meslek lisesi Ahşap Teknolojisi
bölümünden mezun olanlar ÖSYM Başkanlığınca
yapılan Öğrenci Seçme Sınavına (ÖSS) girmeleri, yeterli puanı almaları koşulu ile
4 yıllık lisans eğitimi veren programlara girebilirler. Özel sektörde çalışanların
ücreti, bilgi, yetenek,çalışma kapasitesi ve sektörün ücret düzeyleri göz önüne
alınarak değişkenlik gösterir.
Tecrübe, ücret belirlenirken önem kazanmaktadır. Mesleki Eğitim Merkezleri
çıraklık eğitimi uygulama kapsamına alınan illerde ve
meslek dallarında aday çırak, çırak, kalfa ve ustalara eğitim vermek ve çeşitli
meslek kursları açmak suretiyle sanayinin ihtiyaç duyduğu nitelikli ara insan
gücünü yetiştirmek amacıylam açılan eğitim kurumlarıdır.
Halk Eğitimi Merkezleri yaşam boyu öğrenme perspektifi içerisinde her zaman
ve her yerde uygulanabilecek yaygın eğitim programları ile her yaş ve düzeyde
bireylere eğitim sunmaktadır. Mesleki Eğitim Merkezlerinde, Ahşap Teknolojisi
alanında eğitim verilmektedir.Modüler programlarla meslek liseleri arasında
paralellik sağlandığından dolayı yatay vedikey geçişler olabilecektir.

Mobilya Ve İç Dekorasyon Bölümü Tanıtımı

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 18.12.2012 - Güncelleme: 22.09.2020 13:47 - Görüntülenme: 2547
  Beğen | 2  kişi beğendi